Tasta Historielag

Rapport nr. 1 fra DVD gruppen.

TASTA – DVD,

Rapport til styret fra arbeidsgruppen. Gruppen har hatt 2 møter, og med Stokka-DVD’en som ”bakteppe” har vi drøftet en del ideer og utfordringer som ligger foran oss.

Utfordringen består i å utnytte de muligheter som film/levende bilder og lyd gir til å fortelle historien om det Tasta som ikke finnes lenger, og å knytte noe av dagens Tasta til fortiden, - på en slik måte at det blir noe mer enn en ny ”billedbok” med Tasta-bilder.

Svært mye avhenger av hva vi kan finne av gamle filmopptak, noe vet vi om, men vi må i løpet av høsten gå bredt ut for å få registrert mest mulig.

Vi vil prøve å få til en blanding av gamle filmopptak, still-fotos, og nye filmopptak, kanskje noen intervjuer.

Vi trenger også en god og kjent fortellerstemme bak det hele, og litt lokal sang og musikk. Vi tror det er mer enn nok stoff til å ta av:
Tastas eldste historie finner vi i fornminner, utgravinger, naturlandskapet, på Arkeologisk museum og på Statsarkivet.

Gården og landbruket vil være et viktig tema. De 4 hovedgårdene, men også andre kjente gårder og hus som kan fortelle en historie, men også myrene, kvernene og husmannsplassene. Gamle redskap og arbeidsmetoder.

Boligutbyggingen som forandret Tasta fra en jordbruksbygd til en bydel, noe de fleste kjenner seg igjen i.

Stokkavannet, matauke og friluftsområde.

Dusavik og området rundt har vært viktig langt tilbake i tid. Ankringshavn for seilskutene i Nordsjøtrafikken, kvekerne og emigrasjonen, båtbyggerne, hermetikkfarikken og nå oljebase.

Kulturlivet. Heimlund, bedehusene, foreningene, kirkene ( også Hetlandskirken ) sang og musikk, idrett.

Skolene, vi har byens eldste skole.

Næringsliv, butikkene, posten, bussen

Vi har foreløpig ikke avklart hvem som kan skrive det endelige manuskriptet, men ettersom prosessen skrider fram må vi knytte til oss flere konsulenter og/eller utvide arbeidsgruppen. Jan har vært i kontakt med Engwall Pahr-Iversen, som så langt vi har forstått er positiv.

På dette stadiet antyder vi en kostnadsramme på ca. 100.000.- ( Stokka kostet ca. 50.000.- ) Mye vil være avhengig av hvilke tjenester som må kjøpes, og hva som kan bli gjort på dugnad

Vår ”egenkapital” Borghammers legat strekker ikke langt, så vi må i løpet av høsten undersøke hvilke muligheter det er for tilskudd og sponsing.

Det er over 4000 husstander på Tasta, så det skulle være et marked for DVD’en hvis den bare blir god nok. Vi må i tilfelle knytte til oss et salgsapparat, foreninger og butikker som vil selge mot en liten fortjeneste.

Vi satser på å ha et konkret forprosjekt ferdig før jul, som da styret må ta endelig beslutning om. I tilfelle vil DVD’en være klar til salg til neste jul.

Vi forventer at styret vil ha nyttige innspill til vårt videre arbeid med prosjektet.

Kjell